U bent hier

Horecabedrijf 3.0

De horeca zit eindelijk weer in de lift. Een leuk gegeven, maar geldt dat dan voor elke horecaondernemer? De vraag stellen, is hem beantwoorden: ‘nee’ natuurlijk!

Het moge duidelijk zijn, dat het ‘horeca’ speelveld in de laatste vijfentwintig jaar is veranderd. Mede door de globalisering hebben nieuwe concepten hun intrede gedaan op onze Nederlandse markt. Denk bijvoorbeeld aan Tapasbars, Fast Food, Sushi, maar ook typische Duitse concepten in een Nederlands jasje, zoals Bierfeste en De Bierfabriek. De differentiatie in horecaconcepten is enorm gegroeid.
De consumenten vragen ook om nieuwe concepten, onder meer door hun ervaringen opgedaan tijdens vakanties en reizen. De traditionele horeca uit Nederland, zoals het buurtcafé, bar dancings, en kleine laagdrempelige restaurants, hebben het bijna allemaal moeilijk momenteel. Deze concepten zijn duidelijk op hun retour.

Eetcafé is uitzondering

Een positieve uitzondering hierop is overigens het eetcafé. Een concept dat kan leunen op een typisch Nederlands ‘doe maar gewoon’ attitude. De herkenbare informele sfeer, goed eten en drinken tegen acceptabele prijzen, blijkt nog steeds goed te passen bij de Nederlandse horecabezoeker.
Ook door de veelvuldig aangepaste regelgeving vanuit de overheid hebben veel ondernemers noodgedwongen hun concept moeten aanpassen. Erger nog, veel ondernemers hebben zelfs hierdoor het loodje gelegd. Het anti-rookbeleid, dat nu zelfs totaal doorslaat naar niet-roken op het terras, heeft de horeca geen goed gedaan.
Ook de aanpassing van de alcoholleeftijd van 16 naar 18 jaar heeft bij veel horecazaken problemen veroorzaakt, terwijl het beoogde doel, minder alcoholgebruik door de jeugd, maar deels lijkt te worden behaald. Veel jongeren drinken nu simpelweg thuis. Het aantal comadrinkers onder de jeugd is zelfs licht gestegen.

Om als horecaondernemer succesvol te kunnen zijn, is tegenwoordig meer nodig dan alleen een gastvrije instelling en een goede prijsstelling. Het gehele concept moet kloppen; het bedrijfsconcept, de inrichting en interieur, de kwaliteit van het product, de  juiste doelgroepskeuze, en de prijsstelling. Stilstand is achteruitgang. Horecabedrijf 3.0, zeg maar.
De succesvolle horecaondernemer moet dus eigenlijk tegelijkertijd marketeer, netwerker, gastheer, inkoper, en werkgever zijn. Voor veel ondernemers is dat een lastige opgave. Gebruik de kennis van vrienden, kennissen, collega’s en leveranciers. Gelukkig zijn er voldoende partijen in de markt die in staat zijn om tenminste delen van deze werkzaamheden over te nemen. Beter goed uitbesteed, dan slecht zelf bedacht! Succes.

Tom van Erven Dorens